Sunday, June 16, 2013

"Si Jimi"

1 comment


Kebetulan hari ini sewaktu Cikgu Harom sedang meronda koridor kelas, beliau melepasi bilik darjah tahun akhir "5 Meteor". Kelas ini, seingatnya, adalah kelas yang paling cemerlang sepanjang tahun. Dengan markah peperiksaan yang sentiasa 90 ke atas, hasil kerja tugasan yang berkualiti, tidak lupa juga pencapaian pelajar-pelajar kelas ini menjadi juara Pertandingan Gusti Raksasa Peringkat Negeri, kelas "5 Meteor" jelas sekali adalah kelas kebanggaan Institut Latihan Muda-mudi Unik.

Nyatalah waktu ini memang waktu rehat. Tiada seorang pun pelajar yang kelihatan di bilik darjah ini, fikir Cikgu Harom. Sedang beliau mula menoleh keluar kelas, beliau ternampak sesuatu di ekor matanya. Sangkaan Cikgu Harom silap. Ada lagi seorang pelajar yang masih berada di dalam kelas. Dengan perasaan sedikit malu, beliau menoleh kepada pelajar yang sedang duduk di mejanya tadi.

"Maaf ya, Cikgu cuma meronda sahaja," katanya.

Senyap.

Cikgu Harom berhenti. Beliau mendongak sedikit, menunggu pelajar tadi membalas tegurannya. Setelah beberapa saat, beliau berjalan ke arah pelajar tadi yang masih duduk selamba berseorangan. Mejanya kosong kecuali sepucuk beg pensel yang terbuka zipnya.

Wajah pelajar tadi kelihatan muram. Badannya lentok sedikit dan matanya kuyu, dia nampak samada letih, atau sangat bosan. Mulutnya terbuka beberapa milimeter, menampakkan dua batang gigi depannya yang megah terpacul keluar bibirnya. Rupa dan lagak pelajar ini yang bersahaja meragukan Cikgu Harom, menyebabkan beliau tersentak seketika.

"Kenapa dengan budak ini. Ada masalah peribadi mungkin," fikir Cikgu Harom.

Sebagai guru yang perihatin, beliau sudah biasa melayan kerenah pelajar remaja seperti ini..

Beliau mengambil kerusi berdekatan meja pelajar tadi lalu duduk bertentangan dengannya. Beliau mengecilkan matanya untuk membaca tanda nama yang tertera di poket uniform pelajar tadi: "Jimi".

"Jimi," kata Cikgu Harom. "Kenapa kamu masih di kelas? Kawan-kawan kamu semua di kantin, kan?"

Jimi mengelip matanya sekali.

"Tak lapar ke?"

Jimi mengelip matanya sekali lagi.

Cikgu Harom semakin risau. Beliau cuba mengimbas kembali ke zaman persekolahannya. Sangat jarang ada pelajar bersuperpower yang memilih untuk bersendirian di bilik darjah di waktu rehat. Lagi-lagi dengan perasaan murung sebegini rupa. Kalaupun mereka berasa sedih atau emosional, biasanya mereka hanya akan ke gim dan melepaskan geram menggunakan kuasa mereka.

"Kuasa.." kata Cikgu Harom dalam hatinya. Jimi masih tidak bergerak. Mungkin si Jimi ini masih belum timbul kuasanya. Terjadi juga kes-kes begini di kalangan remaja. Pelajar yang bijak dari segi akademik dan cemerlang dalam kegiatan kokurikulum lain, tetapi tidak menunjukkan apa-apa tanda kuasa luarbiasa.

Selalunya pelajar sebegini dimasukkan di I.L.M.U. kerana laporan kesihatan kerajaan mengesahkan mereka mempunyai DNA superhero, namun kuasa mereka lambat timbul. Mereka biasa diejek rakan-rakan dengan panggilan seperti "lembab", "stupidhero", dan macam-macam nama lain yang memanaskan telinga Cikgu Harom. Mangsa buli seperti mereka perlu dipupuk dengan baik, takut-takut bila kuasa mereka timbul kelak, mereka mungkin terjebak jadi supervillain pula.

Cikgu Harom menyeluk tangannya ke dalam beg pensel tadi, lalu mengeluarkan sebatang pen.

"Kamu pernah guna pen yang tiada dakwat?," tanya Cikgu Harom sambil meneliti pen itu.

"Macam mana kamu tulis pun, dakwatnya tetap degil. Tak mahu juga keluar," sambungnya sambil membuat gaya menconteng pen di udara.

"Tapi pen ini masih berdakwat, kan? Nampak?," Cikgu Harom menuding jarinya ke kelongsong lutsinar pen itu. Jelas kelihatan dakwat biru yang masih banyak di dalamnya.

"Di dunia ni tiada benda pun yang sempurna, Jimi. Bersabarlah. Lambat laun akan keluar juga dakwatnya nanti."

Jimi tidak bersuara. Tidak tersenyum, tidak mengeluh, tidak juga mengelip matanya seperti tadi. Malah, dia tidak bergerak walau semilimeter pun.

Cikgu Harom mengerut dahinya. "Penat-penat aku bercerita, budak ini masih terlopong. Buang tenaga sahaja," kata beliau dalam hati. Cikgu Harom bingkas berdiri. Mungkin si Jimi ni sakit, fikirnya.

Dari jauh kedengaran bunyi tapak kaki pelajar yang riuh bergegas pulang dari waktu rehat. Baru sahaja Cikgu Harom menoleh untuk ke luar, tali lehernya terbang ke atas ditiup deras angin yang muncul lalu lesap secara tiba-tiba. Di hadapan papan hitam sekarang terpacak berdiri Mohd Farah, ketua kelas "5 Meteor". Dia sedang memegang sebatang kayu aiskrim.

"Kamu ni! Terkejut Cikgu," kata Cikgu Harom, hampir menjerit. "Tahulah kamu tu laju, tapi nak masuk bilik pun jaga-jagalah. Habuk ni!"

"Maaf, Cikgu.." kata Mohd Farah. Dia menunduk, matanya terhinggap ke batang aiskrim yang kosong di tangannya. Kepalanya terus menjenguk ke luar kelas mencari-cari, hampa.

"Cikgu nak tanya ni," kata Cikgu Harom sambil menuding pen di tangannya ke arah Mohd Farah. "Kenapa dengan Jimi tu? Kamu semua buli dia ke?"

"Mana ada," jawab Mohd Farah sambil membuang batang kayu tadi ke bakul sampah.

"Pelajar yang tiada kuasa hebat macam kamu, tak usahlah dibuli, faham?" ujar Cikgu Harom lagi.

"Mana ada kami buli dia," balas Mohd Farah.

"Habis tu kenapa dia duduk seorang sahaja di bilik darjah ni?"

Mohd Farah membelek ke arah meja Jimi.

"Oh. Tu bukan Jimi la Cikgu."

Cikgu Harom mengangkat keningnya tinggi. Dia menoleh ke arah "Jimi" tadi. Perlahan-lahan beliau mencucuk matanya dengan pen.

Pen tadi menusuki mata Jimi dan hujungnya tertembus keluar ke belakang kepalanya tanpa rintangan. Terasa seperti pen tadi menembus angin. "Jimi" mengelip.

"Tu klon dia. Jimi boleh buat klon guna cahaya."

"Buat apa?" kata Cikgu Harom yang terbeku di situ.

"Dah seminggu dah dia syak pen dia ada orang ambil. Dia buat klon ini untuk perangkap pencuri tu."

Bunyi tapak kaki pelajar semakin dekat didengari. Sepasang kaki yang melangkah cemas kedengaran. Dari pintu kelas yang bertentangan dengan Cikgu Harom, masuklah seorang pelajar bermata kuyu bergigi ke depan.

Jimi menuding jarinya ke arah Cikgu Harom dengan penuh semangat.

"HAAA!

..eh."


1 comment:

  1. hanya org yg benar2 ingin memahami akan memahami cerita niee.. heehe

    ReplyDelete